Fattern's Bacalao![]() Det finnes kanskje like mange bacalao oppskrifter som det finnes personer i verden, men her er den jeg er oppvokst med og som for meg er den “orginale”. Pappa og pappas røtter er i fra Kristiansund så dette er en oppskrift som kommer fra di kanter. Til dette trenger man en stor kjele og noen veldig enkle ingredienser: 1 kg bløtlagt klipprisk i terninger (bein og skinnfri). Vedr klippfisken så må den være utvannet. Det å få tak i bra klippfisk og å vanne den ut rett er en liten vitenskap i seg selv så den går jeg ikke inn på her, men så langt jeg kommenterer selve klippfisken her er at den må være av torsk! Skjær alt som skal i av faste ting i biter og skiver. Bland så tomatpure, olje, di hermetiske tomatene og vann i en bolle. Smelt så klumpen med smør i kjelen du skal bruke og ta kjelen av plata. Smøret bruker vi der for at ting ikke skal brenne seg fast i bunnen til å begynne med. Legg så et lag med poteter, et lag med litt løk, paprika og chili. Så et lag med klippfisk. Nytt lag med poteter påfulgt av lag med løk, paprika og chili før et nytt lag med klippfisk. Altså legg ting lagvis til alt er lagt på plass i kjelen, men pass på at det ligger et lag med poteter øverst. Hell så tomat, olje og vannblandingen over lagene i kjelen. La dette koke opp før du setter ned varmen til svakt og lar blandingen koke under lokk i 1 til 1,5 timer. Vesken vil trekke rask nedover lagene og man vil få en fin blanding. Man skal ikke røre i dette!! Sjekk potetene for når det er ferdig, men husk at det kan ta tid. Selv om potetene er skåret i tynne skiver så bruker di lang tid på å kode pga all oljen i blandingen (stivelse og olje tar tid for å jobbe sammen). Tante Arlenes sjokoladekakeOm det er min tante som har komponert denne kaken er meg uvist, men jeg har ivertfall oppskriften fra henne så derfor kaller jeg den for tante Arlenes sjokoladekake. Så her gjør man i følge tante: Tante sier at man tager: Videre sier tante at man skal piske eggedosis av eggene og sukkeret. Så rører man rett og slett inn resten av ingrediensene litt etter litt i følge tante. Videre danderer tante kaken med glasur som man lager ved å røre sammen følgende ingredienser: Ta di og vips så er alle rundt tante meget glade mennesker :-) Torta di Nocciole - Italiensk hasselnøttkakeHer er en kake jeg bruker å lage som er veldig god og det er rett som det er at jeg får spørsmål om oppskriften på den. Så her er den: Ingredienser: Så her gjør du: Så er det bare å høgge innpå :-) Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer