– Der er det, nesten skrek jeg. I hvert fall hadde jeg god utestemme. Og vi var inne. Inne på Museum of Modern Art. Fint der. Kom ikke her. Men jeg sto altså nesten og ropte. Ikke at det var så mange som reagerte, men han jeg var sammen med, gjorde et fortvilet forsøk på å late osm om han aldri hadde sett meg før.
Hukommelse er en forunderlig ting. Jeg har hørt at lukt er sterkest minnebærer. Og jeg tror nok det stemmer. Det finnes stank som gir meg brekninger uten at jeg er kvalm på forhånd. Og det finnes luft som får meg til ville flykte før jeg har funnet ut hvor lukten kommer fra. Men det finnes også parfyme som bringer deg direkte tilbake i armene på…
Men et bilde?!
Jeg var ikke forberedt på at det skulle sitte så sterkt.
Jeg så det for første gang under muntlig eksamen i 1988. Jeg hadde skippet noen forelesninger (joda, jeg jobbet ved siden av studiene). Og da professorene på Høyden ville ha min analyse av, tittel på bildet og navnet på kunstner, trengte ikke jeg å late som noe som helst. Jeg hadde aldri sett dette før.
Jeg var helt blank. Selv om sensorene ga vellvillige hint om tidsperiode og sa at bildet hadde navn etter en dans…
Helt blankt.
Men 20 år etter, satt det. Jeg husket det fra eksamen! Tittel, kunstner, alt! Broadway boogie-Woogie. Piet Mondrian. En foregangsmann innen abstrakt maleri.
Siden ser jeg fargene hans og abstraksjonene over alt.
Om jeg går ofte på utstilling?
Nesten aldri. Men jeg har begynt å tenke på om jeg kanskje ville hatt glede av å gjøre det oftere.
Det gikk ellers greit på eksamen. Men uansett tror det ville vært litt seint å klage på karakteren.
Nyeste kommentarer