"Da oldermor var ung" ved HordamuseetParadis barnekor under ledelse av Veslemøy Fluge Berg fremførte “Da oldemor var ung” i Tøsdalløa (Hordamuseet) på avslutningsdagen til Kulturdagene i Fana og Ytrebygda søndag 26. oktober. Gjennom små historier, musikk og sang ledet Veslemøy Fluge Berg publikum gjennom hverdagen slik den kunne hatt sett for en oldemor for 100 år siden. Amerikansk utenrikspolitikkEn kjapp og grei oversikt over noen av problemene med USAs utenrikspolitikk. Sommer er...…av og til, og i små glimt, slikt vist her i bilder. Bildesamlingen som her er benyttet er en av flere funksjoner på Origo. Her har jeg opprettet et innlegg/samtale i min egen profil, og deretter dratt bilder over i filtrakten og satt multivising av bilder i slideshow. Du kan også sette dette til å vises som galleri m.m. Helve... RBK![]() Av og til gjør en dumme ting, og andre ganger gjør en dumme ting – uten å være klar over det. I sistnevnte kategori kan jeg herved føre opp et caps-kjøp jeg gjorde i Sverige i sommer. I og med at det med alderen blir stadig vanskeligere å være in, stadig vanskeligere å følge med på nye kule ting og hvordan gamle kule ting ser ut i ny drakt, så hadde jeg sikkert i et anfall av alderdom kommet frem til at jeg trengte å kjøpe meg en digg caps til sommeren. Jeg hadde også kommet frem til at det ikke betydde noe hvilket merke den var, så lenge den så OK ut og så lenge det ikke stod en svær teit logo midt i pannen. Jeg stod i alle fall inne på en sportsforretning i "Mariestadt ":http://sv.wikipedia.org/wiki/Mariestad (Vänerens perle). 99% av caps-utvalget hadde en feit, ekkel logo i pannen, og valget falt derfor på en smule heftig caps i kamo-mønster. Den var KUN utstyrt med en neddempet logo som jeg leste som ROK, og der O´en hadde en litt kul utforming. Etter å ha lidd meg gjennom lettere mobbing fra mellomste broderen som mente jeg lignet på en viss våpengal siddis, gikk så turen endelig tilbake til Bergen. Vel hjemme bar det rett på jobb. Første uken gikk med på å være ikke-kollegial ved bruke tiden til å bytte kontor, samt – lese et par tonn med epost. For et par dager siden var så turen kommet til å stikke innom mine gode venn BOML som jobber i BAs puls-redaksjon. Etter noen minutters prat var det åpenbart at noe plaget mannen. Han hadde noe på hjerte. - Si mæ, står dæ verkele RBK på capsen din? (BOML er fra Mosjøen, men mange år i Bergen har gjort ham til ihuga Brann-fan) - Eh, øh – nei. Så vidt æ vet, står det ROK, svarte jeg avvæpnende. Jeg var litt usikker, men tenkte ikke særlig mer over saken. Senere på ettermiddagen skulle jeg ha møte med BAs Brann-blogger, Alexander Osdal. En kar som er kjapp i replikken. Alexander kom. Vi satt oss ned. Jeg stilte et spørsmål og han svarte. Sånn litt ukonsentrert liksom. Jeg stilte et nytt spørsmål, og nå klarte mannen ikke holde seg. - Si meg, står det RBK på capsen din ællar? - Eh, øh – nei. Jeg håper virkelig det står ROK. Men, om det står RBK, så er det i alle fall godt caps´n er kamo-farget. He he he. Alexander lo. Men bare litt. Etter middagen i dag måtte jeg bare sjekke. Kona hadde tipset meg om at det nok var en Reebok-logo som stod bak på capsen. Jeg hadde bange anelser. En kort friidrettskarriere som tenåring er egentlig mitt eneste bekjentskap med Reebok. Og, det er jo tross alt over 20 år siden. For å avslutte den åpenbare fadesen. Så markedsfører ikke Reebok domenet Reebok.com. Du finner de i stedet på www.rbk.com. Jeg har med andre ord anskaffet meg nok en caps som kun vil brukes i hjemmet og til hagearbeid. Design kan endre verden![]() Det er ikke småtteri det Vancouver-baserte designbyrået smashLAB begir seg ut på i påstanden om at design kan endre verden. De svarer på sin påstand med prosjekt-webben Design Can Change hvor de i sitt opprop ber grafiske designere verden over enes på en slik måte at de samlet kan yte en forskjell og påvirkning til å bekjempe klimautfordringene. designcanchange.org er i så måte ment å være en web-ressurs og et startpunkt for en industri som pøser ut enorme mengder papirmateriale, og som i sin distribusjon av dette materiale så absolutt bidrar til økt CO2-forurensing. Så, om du er designer, spørsmålet stilles herved – tror du at du kan endre verden ved å endre måten du jobber på? Clinton og Blix i BergenHadde 22. mai gleden av å være tilstede og overhøre Hans Blix og William “Bill” Jefferson Clinton i Grieghallen i Bergen. Selvfølgelig en kveld der mange vise ord ble sagt. Mellom AIDS-problematikk, masseødeleggelsesvåpen, fattigdomsproblematikken, klima-utfodringene, sikkerhetsproblematikk knyttet til terrorisme, at populasjonen på jorden de neste 43 årene skal øke til 9 mrd samtidig som jordens ressurser og artsmangfolk (plante- og dyreriket) svekkes betydelig – for å ha nevnt noe… Hans Blix, for øvrig en diplomat av rang, fokuserte mye på det samme. At vi må distansere oss fra den “loosing face”-politikken som blir ført av enkelte land (bl.a. USA) i dag. At nasjoner og folkegrupper taper ansikt, er en alvorlig sikkerhetsrisiko, ifølge Blix. Vi må nytte diplomatiet og forankre trygghet og sikkerhet hos våre konfliktmotparter i stedet. Dassen fra helveteDenne saken var rett og slett for vittig til å la være å poste noen linjer om. I og med at det dyttes stadig mer elektronikk inn i vår hverdag, så er det kanskje ingen overraskelse at Toto (dassprodusent) nå tilbakekaller (hold deg fast) 180,000 toaletter (Z-serien) på grunn av (hold deg fast – igjen!) brannfare. Det skal visstnok ha tatt til å brenne i tre av doene mens 26 andre (mer forståelig) har hatt røykutvikling. Dette får en selvsagt til å undre når de første doene får trådløst nettverk (eller Gud forby, blåtann) og fingeravtrykk-ID slik at du via et webgrensesnitt har en god og oversiktlig statistikk over familiens drittberg. Da blir det sikkert ekstra morsomt å spise mat med små RFid-brikker slik at du kan tracke og pinge at ledningsnettet er i orden og at kabelen kommer frem dit den skal. Da går det sikkert kun kort tid før miljøkrigeren Oddekalv dukker opp i mediene med: - Skandaløst hull i renseanlegg, kabelen min endte opp i England. Over og ut. (og i det jeg skal til å lagre her – BBC News har snappet nyheten om Toto-doene og har akkurat hatt en story på den på World News – jeg ler meg skakk). Web-drops - maps & mappingKart og tagging/mapping av ting (i eller uten kart) er sabla inn. Og med åpne APIs for fete karttjenester fra eksempelvis Google (som jo brukes her på Origo), så er det ikke måte på hva en kan mappe. Her er noen smakebiter.
Web-drops - communityI og med at Origo er et såkalt community, tenkte jeg bare kaste ut noen navn på (utenlandske) community eller nettsteder med community-funksjoner som det kan være gøy å ta en titt på.
Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer