Forum: Per Davids samtaler

Musikkverksted med kafé

I disse dager lanserer Club Freezone et nytt konsept på onsdager for ungdom i Ringeriks-regionen. Rett etter skoleslutt blir det åpent musikkverksted med kafé i Freezone-lokalene i tilknytning til Ringerike Kultursenter. De har en flott klubbscene med ledig kapasitet.

Freezone kommer til å holde åpent onsdager kl 1400-2100. Klubben har også åpent på fredager, med mulighet til å utvide antall dager for musikkverksted dersom interessen er stor.

Klubben kan også formidle kontakt med mer erfarne musikere og artister som kan gi råd/ veiledning.
Freezone er en møteplass for byens tenåringer, midt i Hønefoss, med stilige klubblokaler i tilknytning til Ringerike Kultursenter.

Freezone drives av ungdommene selv, med hjelp og støtte fra frivillige voksne miljøarbeidere, og en ansatt klubbleder.

Freezone har åpent to kvelder i uken gjennom hele skoleåret:
- Onsdager kl 1400-2100
- Fredager kl 1900-2330
Aktiviteter: musikkverksted, kafé, diskotek, biljard, Play-Station, konserter, konkurranser, temakvelder med forebyggende og holdningsskapende formål, årlig Danmarkstur m.m.

Klubben har:
• øvelseslokaler
• åpen scene
• mulighet til å spille på klubbkvelder
• Backline med trommesett, gitar- og bassfor-sterker, keyboard + mikrofon og høytalere.

Ungdommene må ha med egen gitar/bass.

Gratis
Åpent for alle som vil øve på egenhånd.

Kafé
Servering av varmmat til billige priser.
Eks. Pita, pizza osv.

Kontakt
For å booke time til musikkverkstedet: kontakt klubbleder Stian A. Høibråten Tlf: 99001646.
E post: klubbleder@positiv-oppvekst.no

Pastor Jørn Syversen 40 år

Pastoren i Sentrumkirken i Hønefoss, Jørn Syversen, fylte 40 år 26. desember 2009. Selve markeringen var mandag 28. desember i Sentrumkirkens lokale, Bysalen Amfi med vel 60 gjester.
Mange hadde lyst å si noen pene ord om pastoren og han fikk også fine gaver. Noen gjester hadde gått sammen og kjøpt en veldig fin sykkel til sin pastor, noe som jubilanten ble veldig glad for. Pastor Jørn Syversen pleier mer en bare sin sjel og ånd, han er flink å bruke kroppen, som habil fotballspiller i et bedriftslag. Nå kan han også dra på lengre turer om så i ulent terreng på sin nye tohjuling.
Bildet viser pastor Jørn Syversen som løfter fram sitt nye miljøvennlige framkomstmiddel, terrengsykkelen, som ble overrakt av innehaveren av Glade Hjul, Bjørnar Granum, mens festleder Gunni Banggren smiler i bakgrunnen.

Tanker som pensjonist

Denne sommeren ble jeg pensjonist, et langt liv som fotograf, offsettrykker og bokhandler er over. Når man ser bakover i livet, så har det vært mange, lange, strevsomme arbeidsdager, men på samme tid interessant og lærerikt, som strekker seg i en periode på over 50 år.
Når man ser bort fra alt arbeid en måtte gjøre på et lite gardsbruk på Vestlandet, både som barn og tidlig ungdom, ble det ingen skolegang etter grunnskolen. I stedet kom jeg ut i lønnet arbeid kort tid etter konfirmasjonen. Jeg var vel middels bra på skolen, men mine foreldre svake økonomi og til dels min skoletrøtthet, ble det korte perioder som sesongarbeider i hermetikk-bransjen fram til 16 års alderen. Da fikk jeg fikk fast arbeid på en fiskevegnfabrikk, med ansvar for innfarging av nylongarn og nylontau. På den tiden ble det brukt teknisk sprit under prosessen og kan ennå huske jeg mange ganger var tung i hode når dagen var over. Da arbeidet vi også om lørdagene og arbeidsuka var 48 timer.
Min interesse for foto vaktes i 18 års alderen, da ble jeg ansatt hos en lokal fotograf i ca. ett år, og hadde hovedsakelig ansvaret for fremkalling og kopiering av amatørfilmer.
Fotoyrket brakte meg til denne byen som jeg fant henne som skulle bli min hustru, og her ble jeg værende. På vakre Ringerike jobbet jeg 12 år som fotograf, siden vel 24 år som offset-trykker og til slutt 15 år som bokhandler.
Det var litt rart da jeg den siste arbeidsdagen låste gitteret etter meg og på veien hjem kom disse underlige tankene, at nå er ditt ordinære arbeidsliv over. Litt på grunn av sviktende helse, så jeg i grunnen fram til pensjonstiden. Da skal man gjøre alt man ikke fikk tid som yrkesaktiv.
Hittil har jeg vært pensjonist i ca. en mnd. og det føles mest som en lang ferie. Av og til må en stikke innom sin gamle arbeidsplass, koselig å prate med sine arbeidskollegaer.
Nå venter sommerens sollyse dager, så den skal nytes i all sin herlighet. Personlig lengter jeg hele året til vår og sommer. Plutselig så er årstiden her og like fort som den kommer er den over, så er det høst med kulde og mørke kvelder. Til slutt den aller mørkeste årstid, vinteren, før det hele prosessen starter på nytt.
På en måte er livet slik også, før en vet ordet av det har det blitt høst – livets høst. Jeg ønsker å gjøre dikterens ord til min; ”Ikke visste jeg at dager som kom og gikk var selve livet”.
Derfor nyt hver dag – nyt hverdagslykken, de små gledene som barn og barnebarn skjenker en. Viktig er det også å ta vare på de venner et langt liv har gitt en.
”En venn på markedet er bedre enn gull på kistebunnen.”

Bildet over; Det var koselig å få blomster fra andre forretningsdrivende.
Bildet under; Siste arbeidsdag.

Plakatforsøpling

Cirkusplakat ved Rådhuset

Den som i dag kjører gjennom Hønefoss vil se svære fargesprakende plakater på nesten annen hver lyktestople og leskur. Det er plakater fra Cirkus Agora som hadde opptreden på Benterud 25. og 26. mai og som fortsatt står igjen og tilgriser byen.
Jeg har sett meg lei på at dette i lang tid og synes det er rart at ingen tar affære, så i dag skrev jeg et brev til kommunen ved rådmannen. Brevet og svaret derfra er kopiert inn her. Likeså tipset jeg Ringerikes Blad om saken, så kanskje man heretter slipper denne forsøplingen av den vakre byen vår.
Har også lagt ved et par bilder av disse plakatene som en kan se over hele byen. Ett av bildene er tatt like utenfor rådhuset.

BREV TIL RÅDMANN

Ringerike kommune
v/rådmann Wenche Grinderud

Restriksjoner på plakatoppsetting i Hønefoss

Jeg undres om det finnes et regelverk for oppsetting av plakater på lyktestolper og annen kommunal eiendom.
Enkelte aktører “pryder” annen hver lyktestolpe gjennom byen med sine fargesprakende plakater i lang tid etter at arrangementet er over. I dag er det Cirkus Agora som lar sine plakater henge igjen ennå på titalls stolper i byen. Cirkuset hadde sitt arrangement 25. og 25. mai på Benterud.

Jeg har i dag vært i kontakt med Aker i kommunen og han lovet å ta denne saken videre i systemet, men jeg tillater meg også som privatperson å etterlyse regelverk for oppsetting av plakater av denne art. Er noe i tvil om reklameeffekten er så stor med den type plakater, i alle fall er det ikke noe vakkert syn når gamle plakater blir hengende å flagre lenge etter at arrangementet er over.

Denne saken har opptatt meg en tid og etter en biltur gjennom Hønefoss i dag, var det et besynderlig syn å se alle disse plakatene som står på lyktestolper og leskur. Derfor har jeg også tipset Ringerikes Blad om saken og de lovet å se nærmere på den.

Har lagt ved et par bilder som en illustrasjon over forsøplingen. Blant annet står det en der av sorten like utenfor rådhuset.

Hører gjerne fra dere hvordan det går med denne saken.

Med vennlig hilsen
Per Farstad
Hønen Alle 4
3515 Hønefoss.

SVAR FRA RÅDMANN

Per Farstad har 5.6.09 sendt e-post til rådmannen vedrørende sirkusplakater etc. på lyktestolper etc.

Jeg antar at forholdet berøres av politivedtektene for Ringerike kommune. Vedlagt er de politivedtektene som trådte i kraft 15.4.2000. Jeg har i denne omgang ikke sjekket om de fortsatt er gyldige, men har heller ikke fått beskjed om at de er erstattet.

I § 19.4 står det om å hindre tilgrising o.l.:

“På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt å henge opp kunngjøringer, plakater el.l. uten politiets tillatelse. Dette gjelder ikke oppslag på tavler el.l. som er godkjent av kommunen til slikt bruk……”

Det står under samme punkt blant annet at oppslag skal fjernes når de er foreldet.

Jeg forutsetter følgelig at det er politiet som er rette instans for å følge opp dette videre.

Vennlig hilsen

Arne Hellum
Fagansvarlig byggesak
Tlf: 32 11 74 80
www.ringerike.kommune.no/byggesak

Cirkusplakat 2 — To plakater med 30 meters avstand. Disse står i nærheten av Ullerål skole.

Turisme og kultur

M/S Dronning Tyra og kaptein Gårdvik

I disse dager har M/S Dronning Tyra begynt å trafikkere deler av Storelva og Tyrifjorden. Jeg har personlig fått gleden av å være passasjer på denne båten, under kaptein Gårdvik og hans hyggelige mannskap og sett ringerikslandskapet fra ”floden”. Dette er en båt som egner seg ypperlig til formålet og som helt sikkert blir en suksess for byen Hønefoss – ja hele distriktet, når den begynner å gå fra Glatved Brygge neste år.
Dette er bare starten på visjonen “Å ta elva tilbake”. Fremsynte folk vil etter hvert se at elvebredden og elva har mange kvaliteter som venter på å bli realisert. Her kan det bli en skikkelig strandpromenade med restauranter og forretninger. Hønefoss kan bli en skikkelig perle ved å utnytte mulighetene elvevassdraget gir.

Etter at Hønefoss fikk sitt eget kulturhus, har man fått en merkbar vitamininnsprøytning og oppblomstring av de kulturelle aktiviteter i Ringerike. Dette mye takket være et felles spleiselag med næringslivet i Hønefoss. Man må gi distriktets største bank, Sparebank 1 Ringerike ros for deres fenomenale støtte til kulturlivet i Ringerike. Det er verdier som ikke kan måles i kroner og ører. I forbindelse med banken sitt 175 års markering har de arrangert flere arrangement med lokale artister med høyt kunstnerisk nivå, som har deltatt og begeistret tilhørerne. Likeså må jeg berømme banken for den praktfulle boka “Samspill”, som de nylig har gitt ut. Her er mye verdifull lokalhistorie som nå er presentert på en mesterlig måte, en praktbok med spenstig layout.
Jeg tror at Ringerikedistriktet kommer til å oppleve en stor kulturell oppvåkning i kommende år. Hurra for Ringerike!!

Samspill mellom lokalsamfunn og bank — Praktboka “Samspill”, Sparebank 1 Ringerike sin gave til oss ringerikinger. Den er full av leseverdig lokalhistorie.

Annonse