Forum: Espens samtaler

Hybridpizza

For en time siden visste jeg ikke hva en hybridpizza var. Nå har jeg laget to.

Her er oppskriften.

• Kjøp en frossenpizza.
  • Sett en vanlig pizzadeig, lag tomatsaus, kutt opp noe fyll, riv ost

Kjevle ut deigen i en langpanne. Legg frossen-pizzaen som en form og skjær et hull i deigen. Fjern midten og legg frossen-pizzaen slik at det fyller hullet. Bruk den overflødige deigen til å lage en list som binder pizzaene sammen. Så legger du på sausen, fyllet og ost på den ferske delen av pizzaen.

Mulig dette var verdens første. Tror det blir en av de siste også. Det tar faktisk 5 minutter lengre å lage en hybrid enn en vanlig hjemmelagd. Den er dyrere også, og smaker litt mindre godt.

Oppfinnelsen er likevel ikke like misslykket. Prosjektet var vesentlig mer nyttig enn forsøket på å legge tre måltider i en herremåltidspølse

Bildeserie med 10 bilder — bla ved å trykke på pilene

Avslørt av vodkaflaske

Stor-sovjet

Det er ingen tvil om at Georgia og Ukraina er en del av Sovjetunionen, ifølge denne gjenglemte vodkaflasken som jeg kom over på et snuskete hotell i Hviterussland. Det illevarslende er at vodkaprodusenten har tegnet inn Norge som den siste Sovjetstaten – og jeg har på følelsen av at nettopp vodkaprodusentene har mer innflytelse i nabolandet enn det vi liker å tro.

Odds på odden

Tenk deg at du våkner midt i marka en søndag – en folkeløs dagsetappe fra Hakkadal og en langtur til byen.

Du tar et bad, fyrer opp et gammelt bål ved en sliten forlatt fiskehytte for å steke litt bacon. Plassen ligger en kilometer unna nærmeste blåmerkede sti.

Så tenk deg at bålet ikke tenner i den gode morgenstemningen og at en samtale om urfolk får deg til å danse en rituell båldans – i bare underbuksa – fektende med en 35 cm lang samekniv. Noen fnis gir dansen næring. Den går fra lekende til vill.

Hva er sjansen for at akkurat da skal to robåter med 8 fanger fra Oslo Kretsfengsel skli inn og legge til i bukta midt i midterst skauen? Bleike, tatoverte, B-gjengen-fyrer med fangevoktere som skal hjelpe skogseier Løvenskiold å plannere plattingen utenfor hytta?

Slikt skjer også.

100 kr veier 425 gram

$kure

Gå nå ikke rundt å lur på hvor mye 100 kronestykker veier. Svaret er 0,42 kilo. Dvs at en kilo mynt gir 235 kroner. I helgen hadde jeg vårrengjøring i bingen og tømte lommer, skuffer og bøsser. Fangsten ble hele 6,3 kilo mynt, hvorav 2 kilo er utenlandske eller ukurante vekslepenger.

$kure

Verdens beste tubekaviar på glass

mmm

Skal bestille en ny forsendelse fra min kaviarlanger i Henningsvær. Glass med ferskeste beste hjemmelagde røkte torskekaviaren som finnes. Bestiller minst 5 glass selv. Venner i Oslo som ønsker å hive seg på – send meg en melding. Kanskje jeg kan skaffe mer. Husker ikke prisen, men er virkelig verdt hver krone.

Annonse