En sommer er over og årets dyremishandling er i gangFant noe skitt på ABC – nyheter som jeg gjengir litt av. Jeg ble i alle fall en smule kvalm av dette. Jeg fortsetter. En snuoperasjon i Hardanger ?Så er vi i hylekoret blitt hørt. Slik at SP’s Navasete og SV’s Kristin har engasjert seg. Til og med Stoltenberg skal til Vestlandet å høre. Hva folket der mener. I flg nyhetene har sentrale Ap – poltikere hvisket i øret til Jens. “Kanskje du bør revurdere? Kanskje er det litt dumt å miste de fleste velgere p.g.a. noen strømmaster som er 45 meter høye?” FartskontrollVel, sannsynligvis er dette dagens dummeste vits. Så bær over med meg…. “En politimann tok fartskontroll. Han kjedet seg fordi det ikke var noen som kjørte for fort. Så kom det plutselig en som kjørte for fort. Politimannen stoppet ham og sa: Torstrand, bydelen som Kommunen og Vegvesenet ”la ned”Det skjer ingenting på Torstrand. Slik kan jeg svare hvis du spør. Jeg kan legge til : Bilene har tatt kvelertak på denne bydelen også sommeren 2010, og Larvik kommune + Statens Vegvesen nyter sommerens gleder uten eksos. Men Storskolen ble anlagt ved Hoffsgate, og før det ble Color Line flyttet ut på Revet. Sikkert fordi noen smartinger mente at det var for lite trafikk på Torstrand fra før av. Riksvei 303 med en trafikk på ca 15.000 biler i døgnet tusler gjennom Torstrand – den eneste naturlige mulighet for å komme seg fra rundkjøringa på Øya og til Storgata. Det var jo så godt ment, men nå er det for sent. Det var i denne perioden man startet byggingen i Tjølling. Mange plasser grodde det fram villastrøk, naturligvis, et sted skulle folk bo. Men infrastrukturen ble ”glemt”. Gloppebrua tok unna det meste, og Tjøllingveien tok unna det meste. Men bydelen Torstrand med sine sandlopper gradvis fikk et stadig dårligere bomiljø. Steinbiler fra Klåstadbruddet, og steinbiler fra Tverrdalen sørget for at det ble action for deler av Torstrand. Pluss støv og eksos titt og ofte. Midt oppe i all forvirring klarte de fastboende etter en enorm innsats å få stoppet driften ved tankanlegget som ble anlagt på 1950 tallet. Det var ingen lett jobb og de fortjener all honnør. Da hadde Color Line kommet seg ut på Revet. Butikkstanden i Larvik sentrum ser neppe noen særlige turister fra Super Speed. Larvik ønsker neppe turister velkommen, det er ikke lagt til rette for de som kommer med Color Line. De er på Bommestad etter en stund og velger Oslo eller Kristiansand eller Lågendalen mot Kongsberg. Det er vel få, utenom lokalkjente, som våger å kjøre mot Larvik i rundkjøringa på Revet. Flaskehalsen er og blir rundkjøringen på Revet. Som ikke har muligheter til å ta unna trafikken. Det er fysisk umulig. Turister kjører i kø opp til Bommestad, etter å ha stått stille etter i landkjøring. Pluss ufrivillig skapt innkjøringsproblemer for Meny, Øya, pluss de fleste næringsdrivende som holder til på østsiden av ”ferjeveien”. Det er ikke uvanlig at det er kø flere kilometer her. Den kan være fra Statoil på Torstrand til avkjøringen mot Stavern i vest. (Nær Fritzøe Brygge) Eller den kan være fra nedkjøringen fra Tagtvedt og til rundkjøringen på Øya. Eller fra ca Skreppestad på riksvei 303, og til rundkjøringen på Øya. Siste store alternativ for kø er fra SuperSpeed til rundkjøringen på Øya. ”Det var utrolig nok støymåling . Statens vegvesen kom. En hverdag da det ikke var sommer, tror det var i 2001 . Klokken 11 da det var og er ganske rolig. Undertegnede skulle få nye vinduer i annen etasje, pluss støyskjermer slik at det gikk an å sitte i hagen å prate, uten å rope. Det trodde jeg på, tosk som jeg er. Det ble sagt. Siden er tiden gått. Fikk et brev et år etterpå, der det vel stod at man måtte vurdere de trafikale løsninger på nytt. Det var år før Color Line flyttet. Det var også år før man samlet 1600 elever ved Hoffsgate. Men man skal ikke forhaste seg. Og det er naturligvis en trøst å vite at ingenting forandres av seg selv. Så startet byggingen av nye E 18 og da var det ikke midler til å oppjustere Torstand spesielt. Så vurderingen kom aldri, det er lenge siden jeg trodde på julenissen. Dessverre, det hadde vært godt å hatt barnetroen intakt, kanskje”. Men selvsagt manglet også viljen, pluss at man ikke ser hvordan man skal løse dette problemet. Det er ikke bare å bygge fire felt heller – men det hadde vært effektivt. Men. Det billigste er stadig å bygge skjermvegger der det går an, og ruste opp de vinduer som trenger det for å slippe igjennom minst mulig støy. Tror jeg… Skal vi da tro at Larvik kommune toer sine hender, vrir de ut av ledd og at Vegvesenet gir blaffen, at penger ikke finnes og at alle på Torstrand er idioter og bør selge. Tja… Hvem er super – idioter og vil kjøpe da? Jeg bare spør. Mens klokken er 9.45 og biler passerer i en jevn strøm både mot Larvik Sentrum og i motsatt retning mot Øya. I det huset jeg er så ”heldig” å bo er det lagt inn en asfaltplate i veggen i første etasje, jeg er ikke særlig plaget av trafikkstøy. Men mer plaget av trafikkstøv. ![]() ![]() ![]() Hagen her brukes minimalt, det er stadig bedre å snakke inne enn å rope til hverandre ute. Hva mener du da frende, om totalsituasjonen? Gode løsninger, hoster du opp en eller flere? Jeg takker for innspill. Men jeg er ikke ute etter å få greie på hvordan jeg skal sprenge et kommunestyre i lufta. Nei, det er tryggest med normale innspill. Tror jeg da. SV svelger ”kameler” for regjeringsmaktaNår historien en gang skal skrives blir det vanskelig å unngå å nevne Sv’s ”samarbeid” med Ap og Senterpartiet. Det skal godt gjøres å finne et parti som har utslettet deler av egen politikk for makta, og svelget så mange kameler. ** La oss ta en titt på de største nederlagene, der SV har stemt mot egen mening for å fortsette samarbeidet med AP og Sp. *”Månelandingen”. Sv ønsket rensing fra dag en på Mongstad. Regjeringen har utsatt dette. Planene om CO2 fangst på Kårstø er flyttet inn i fremtiden. *Sv hadde ikke noe ønske om et lengre engasjement med oljesand i Canada. Det har resten av regjeringen. Staten har via Staoil Hydro investert i dette, og har ingen å planer om å kutte. Prosjektet er blitt omstritt, pga forurensing. *Sv ønsket satsing på fornybar energi, som vindkraftverk sist det var stortingsvalg. Hittil er ingenting skjedd… *Oljeboring i Barentshavet. Sv’s program var totalt i mot dette. Nå er det åpnet for boring, og man bør anta at dette ikke var noen liten kamel å fordøye. *SV ønsket å frede Jan Mayen og Arktisk mot oljeboring. Da forvaltningsplanen for Norskehavet ble lagt fram i mai i år var korallrev og gyteområder foreslått fredet. Slik skulle det ikke gå – regjeringen har åpnet for oljeboring, og Sv’s syn ble ikke hørt av de to andre regjeringspartiene. *Mange oljelisenser? Tidligere har de rødgrønne kritisert antallet oljelisenser som er gitt. Selv har de skapt rekord av slike og langt flere enn noen annen regjering til nå. Totalt 176 lisenser er gitt. *Naturmangefold? Sv måtte inngå kompromiss for å få igjennom noe av egen politikk. Resultatet blir at miljøet til havs ikke blir vernet på langt nær så bra som natur på land. *Påleggene (klimatiltakene) regjeringen skulle gi petroleumsindustrien er foreløpig lagt på is. Det var ikke ønsket av SV opprinnelig. Framover har vi nå regjeringens ønske om å bygge gigantmaster i bl.a. Hardanger. Dette har medført at AP lokalt protester og legger ned lokallag og at svært mange har engasjert seg, også SV lokalt. Det er neppe noen politisk enighet i Stortinget om å rasere noen av de vakreste plasser på Vestlandet. Regjering tenker nå plutselig økonomi, og mener at 500 millioner til master må holde. En ”usynlig kabel under fjorden vil koste tre ganger så mye. Noen mener den investeringen er peanøtter i denne saken. Mange mener at Soria Moria ikke ble noe lykkens slott for Sv. Pluss at de hadde gjort det bedre i opposisjon enn i maktposisjon. Sv er regjeringspartiet som har fått til minst og har tapt flest stemmer siden siste valg. Spørsmålet om Sv finnes om noen år kan faktisk stilles. Det er sikkert ikke smart å ha makt – men ikke kunne bruke den. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer