Forum: Gunns samtaler

Nyttårsønsker for et bedre samfunn i 2010

Mine nyttårsønsker for et bedre samfunn i 2010

Vi er nylig gått inn i et nytt år med nye håp og nye muligheter. Mine ønsker for det nye året ønsker jeg å dele med deg og folk i og utenfor Groruddalen.

- Aker sykehus må bestå og tilbakeføres til Groruddølene.

- Avisene og andre medier må slutte å skrive at det var en psykisk syk som stod bak en voldelig handling. En hel gruppe mennesker blir derfor stigmatisert selv om problemet bare gjelder promiller. Dette fortjener vi ikke.

- Buss 64 A Stovner-Furuset over Høybråten får samme rutetilbudet som 65. 64 A siste avgang på hverdager er kl. 17.27. 65 siste avgang er kl. 0016.

- Haugenstua og Høybråten får busstilbud fra Oslo S. En buss fra Oslo Bussterminal vi Østre Akervei. En solid erstatning for toget som ofte svikter.

- I skolen innføres faget ”Toleranse for Hverandre”. Dette kan bidra til å redusere mobbingen i skolen.

- Brukerne i psykisk Helsevern må bli representert i brukerråd ved alle institusjoner og etater som arbeider med psykisk helse (inkl. NAV). Husk at brukerne sitter på verdifull kompetanse og erfaring som kan gi mange positive bidrag.

- Brukerne må få mye større plass i sykefraværsdebatten. I dag er de som rammes av lange sykefravær sterkt underrepresentert i debatten. Vi som er falt ut av arbeidslivet vet ofte hvor skoen trykker. Derfor ! Vær så snill og slipp oss til !

- Fysisk og psykisk funksjonshemmede får mye større plass i diskrimineringsdebatten (viser til lov om forbud mot diskriminering som trådte i kraft 1.1.09). Mange funksjonshemmede føler i dag at de står på sidelinjen i samfunnet og er en gruppe som daglig møter barrierer. Kan mediene hjelpe oss med dette ? Vi vil også være med.

- Åpenhet om psykisk helse i arbeidslivet. Jeg med mange andre tror at åpenhet og kunnskap om dette på arbeidsplassene kan bidra til å redusere sykefravær på sikt. Mitt nyttårsønske er at arbeidsgiverne i Groruddalen tør å åpne sine dører for oss som vil skape deabatt om dette på arbeidsplassene. Vi intet å tape, men alt og vinne.

- De usynlige må bli synlige. Alle må bli sett. Dette sa Kongen i sin nyttårstale. Mange frivillige gjør en kjempenyttig samfunnsinnsats og ofte blir mange oversett.

- Flere medlemmer til Mental Helse Stovner.

- 2010 må bli et godt år for frivillighetssentralene, Kirkens Bymisjon og Haugenstua nærmiljøsenter. Og at mange kommer på onsdagslunsjene på Haugenstua.

- At temperaturene stiger raskt slik at Den kalde grådige Høyrevinden forsvinner . Med høyere temperaturer satser vi på at den varme og røde vind bidrar til et varmere og rausere samfunn med plass til alle.

- Mitt nyttårsfortsett blir å bruke facebook mer aktivt i mine kampsaker

Godt nytt år !

Vennlig Hilsen
Gunn Pound

Annonse