Forum: Sveins samtaler

Ta vare på bestemor

Vesle Erik på fire var med mor, far, og bestemor på cruise til Kiel for første gang. Opplevelsen var stor og han maste stadig på at bestemor måtte være med å se…
De gikk på kino, noe som Erik fant litt kjedelig, så han ville se mer av båten.
Bestemor fulgte med….
På båten var det badeland med tilhørende boblebad.. Dette fikk vesle Erik se, å han tok tak i bestemor å dro henne avgårde. “Jeg må på do å tisse”
Bestemor fulgte med, å raskeste vegen på do var lugaren..
Vel framme kastet Erik seg ned på senga og ropte “ÅÅÅ HELDIGVIS
Bestemor forsto ikke noe, så hun spurte: “Men skulle ikke du på do da?”
Erik satte seg på bestemors fang, la hodet inntil henne å sa: “Så du ikke at de kokte gamle kjerringer der?”

Penger

Er det vanlig at folk som kaller deg for “en venn” Ber om å få låne penger?
Fikk spørsmål på SMS i går…..
Låner vanligvis ikke penger til folk som jeg ikke kjenner! Heller ikke denne gangen!
Skal jeg hjelpe noen med penger då er det de to barna mine og mine to nydelige bæssfargutter!!

Gamle julekort

Undertegnede samler på mye rart, og blir vel sett på som en “skrotnisse” av slekt og venner..
I min samling av ymse ting har jeg en egen mappe som heter “GAMLE JULEKORT” Dette er julekort som jeg har tatt vare på, og lagt en del jobb i det å lagre de digitalt.
Flere med samme lidenskap?
Jeg kommer etterhvert til å lage en mappe her med navnet GAMLE JULEKORT. Om den ikke finnes fra før da..
Vennligst, gi besked hvis du sitter inne med samme ideen! Kanskje vi kan samarbeide?
Mailadressa mi er: svelun195@yahoo.no

Svein

TUSEN TAKK

Tusen takk for alle fine kommentarer på bildene jeg har lagt ut!
Det gir bare et dytt i ryggen til å fortsette med hobbyen min, nemlig foto!
Som jeg bruker å si til folk: Jeg er aldri hjemmefra mer enn et kvarter uten kamera!
Kan forresten anbefale alle å besøke hjemmesiden min. http://en.netlog.com/Exact23
Der legger jeg stadig ut nye ting fra mitt digitale arkiv.
Så nok en gang, kjære fotovenner, og andre: TUSEN TAKK FOR POSITIVE KOMMENTARER!

SVEIN L.

Saksedyr

Er det noen som har et godt råd om hvordan en kan utrydde sånne små ekle skapninger?
Min datter, er veldig plaget av disse dyrene. De kryper inn i alt som finnes av ting, både klesvask og ikke minst lekene til sønnen hennes som han har ute. Med en gang han tar med lekene sine inn så drysser det slike ufyselige krek.
Hun har til og med funnet saksedyr i sengeklærne deres når de skal legge seg. Slikt er ufyselig!!
Har forsøkt med pulver som skal være effektivt mot maur og andre sånne småkryp, men det hjelper noen dager, og så er de tilbake for fullt..
Det er jo dyr som trives i mørket, og høstkvelder er ideell tid for dem. Så de er på tur allerede nå. Hun har sett mange allerede.
Men en annen ting er at med en liten gutt på litt over fire år løpende rundt i hagen så er det lite fristende å dynke hele hagen med gift..

Noen som har et godt tips om hvordan en tar knekken på dem?
Er takknemlig for tips av alle slag!

Bildet er hentet fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Saksedyr

Sprit på kreditt.

Hører i media i dag at det skal bli tillatt og kjøpe brennevin på kreditt på vinmonopolet på Lillehammer og i Trysil.
Det er enkelte som har motforestillinger mot den nye ordningen. Fanatikerne er jo de første som står fram når sånne nyheter kommer ut i media. Det hevdes at det vil bli et økende alkoholforbruk.
På hvilken måte?
Den samme ordningen er jo i bruk på båter for eksempel til Danmark og Tyskland. Der fungerer den utmerket!
Men det kunne jo styres av en slags kvoteordning på vinmonopolet også, slik som på båtreiser.
Der blir det krysset av på boardingkortet for alt vi kjøper av sprit og tobakk.
En lignende ordning burde la seg gjøre på vinmonopolet.
Hver gang vi bruker VISAkortet så blir det jo registrert. Det burde være mulig å legge inn en slags sperre så kunden ikke kan bruke kredittkortet mer enn f.eks. en gang i døgnet.
Andre som har meninger om dette?

Busstilbudet i Gjøvik

I går, søndag 1.juni skulle min sønn og jeg, pluss mitt barnebarn Henrik (20 mnd) til Hunndalen. På grunn av varmen så ble vi enige om at vi skulle ta bybuss 055 fra Nybrua kl 15.04.
Vi sjekket busstabell og fant ut at første tur med den bussen gikk fra Gjøvik stasjon 15.00 på søndag, så vi møtte opp på holdeplassen litt før kl. 15.00.
Det sto et par til der og ventet så vi forsto at bussen i hvertfall ikke hadde gått enda..
Å vi ventet, og de ventet..
Klokka ble fem over tre, den ble ti over tre, og vi ventet fremdeles…
Vi forsto at vi kanskje hadde bommet på bussen så vi sjekket rutetavla på holdeplassen.
Ganske riktig, bussen skulle være der 15.04.
Men bussen kom aldri…

Til slutt bestemte vi oss for å gå. En varm og slitsom fornøyelse, spesiellt for minstemann!!
Vi kom oss fram etter en lang spasertur i sola..

Men jeg vil legge til at det kom en del eder og forbannelse over bussen som aldri kom!!
Kall det en bagatell, men jeg har erfart at en ikke kan stole på bussen lenger!!

Foe noen år siden var jeg borti lignende tilfelle. Skulle ta buss fra Gjøvik til Kongsvinger en lørdag.
Spurte sjåføren (en litt grinete en) som kjørte fra Gjøvik om bussavgang fra Elverum til Kongsvinger på lørdag. Han sa at “Joda, det var ti minutter ventetid som vanlig.”
Jeg betalte billett til Kongsvinger og dro blid og fornøyd avgårde, skulle endelig møte min datter og barnebarnet mitt igjen.
Jeg kom til Elverum..
Da var det stopp. Det kom aldri noen buss som skulle til Kongsvinger.
Fortvilelsen min ble større og større.. Regnet høljet net og vinden var alt annet enn varm..
Så ringte jeg ruteopplysningen for Hedmark, 177.
Jeg fikk da beskjed om at siste buss fra Elverum til Kongsvinger hadde gått for en time siden..
Da fikk jeg regelrett kjeft fordi jeg ikke hadde undersøkt rutetidene..
Men jeg hadde jo spurt sjåføren som kjørte fra Gjøvik……

Til alt hell gikk det buss tilbake til Gjøvik.
En veldig hyggelig jente / dame som kjørte!!
Hun kjørte meg faktisk helt hjem!
Så det er lov til å stille enkelte spørsmål om kollektivtilbud, og troverdigheten av rutetider….

PS: Vurderer å kjøpe meg bil….

Svein

Annonse