Forum: Daniels samtaler

Nytt rådhuskvartal? -Ja takk!

Det nye biblioteket i Kongsvinger økte besøkstallene med svimlende 200 prosent det første året det var åpent.
Det virker for meg åpenbart at ny arkitektur og et spennende sentrum drar folk opp av sofaen og ut i byen.
Derfor er jeg overbevist om at et nytt Rådhuskvartal kan bidra til at Kongsvinger sentrum ikke lenger skal være folketomt og øde på en vanlig hverdag.
Et levende bysentrum med folk, et sted å sette seg ned med en brus og et naturlig møtested er noe jeg og mange andre higer etter i denne byen.

Jeg ser at Geir Tjugum (FrP) ønsker seg en folkeavstemning om utbyggingen av det nye rådhuset og området rundt. Prinsipielt applauderer jeg forslaget, og synes demokratiet skal få bestemme.

Men denne gangen er jeg redd det ikke gavner saken.

Snittalderen i byen og kommunen er høy. Det har innbyggertallene vist.
Derfor er jeg redd for at de som skal drive denne byen om 10, 20, 30 år ikke får være med og bygge den byen de selv vil bo i når de skal slå seg til ro.

Personlig trenger jeg noe nytt og spennende i en by som trass i sitt oppegående kulturliv og en tippeligaklubb ikke har allverden å by på for en 23-åring.

Egoistiske Kongsvinger

Human2015 er en organisasjon som har satt seg som mål å gjøre noe med fattigdommen i verden. Det har vi jo hørt før, men dette prosjektet skal reise verden rundt med storslagne konserter og samle inn penger. Disse pengene skal brukes til å bygge en såkalt grønn by i Afrika. Initiativtakerne har vært i kontakt med afrikanske myndigheter som støtter prosjektet. Britiske musikere støtter opp om prosjektet og jobber med å få turneen ”End Poverty Tour” innom øya.

Men hva skjedde med Kongsvinger? Lise Lyseggen som er en av hovedmotorne i prosjektet er fra Kongsvinger og ønsket å starte den verdensomfattende turneen i sin hjemby. Her kan lille Kongsvinger være på å redde verden. Alt vi trenger å gjøre er å se en rekke konserter med kjente navn som Karin Park og Paul Pashley for å nevne noen.

Men gjør vi det? Neida. Det er kanskje ikke et bra nok opplegg å kaste bort en hel fredagskveld på? Vi fikk nok etter Grand Prix? Denne gangen kommer vi ikke på TV?

Hvor er engasjementet til Kongsvinger-folket? Jeg har ingen tro på at markedsføringen av konsertene er den eneste grunnen til at jeg bare telte 45 mennesker på tribunene. Ikke for det; slottet sammen med samtlige stortingsreprestanter var invitert uten at en eneste av dem dukket opp. Ikke engang vår egen ordfører Arve Bones var i Kongsvingerhallen fredag.

Verden er mer enn velferd og idyll i Norge. 55 000 mennesker dør av sult hver eneste dag, 18 000 av disse er barn. Skrekktallene er så mange og så store at vi kanskje ikke klarer å forstå det.
Men vi kunne gjort en forskjell for 300 kroner.

Dette var flaut.

Annonse