Forum: Kåre Pers samtaler

Celina har nå oppfylt kravene til viltspor-championat (N V CH) og jakt-championat (N J (SCH) CH) .

Celina stakk til skogs på egen hånd i går.

Jeg ba Conny finne Celina, hun tok oppgaven alvorlig og markerte at hun hadde spor og ville ha meg med. Jeg fulgte etter, ble mye på kryss og tvers og i ring, men Conny passte på at jeg fulgte etter.Etter en stund forsvant Conny inn i et tett granfelt og kort etter kom hun tilbake med Celina ved siden av seg, ble mye ros til begge hundene!!!

.

Hjort mot motorsykkel

Denne hjorten måtte bøte med livet etter sammenstøt med motorsykkel på innfartsvegen til Florø i dag tidlig. Vi fant dyret dødt ikke langt fra skadestedet, ene lungen var punktert under sammenstøte så den har blødd ut ganske raskt.
Føreren av motorsykkelen ble skadet, men heldigvis ikke alvorlig.
Dyret ble tatt med, slaktet og hengt på kjølelager og raport til viltforvalter gitt.

Ble jobb for meg og Conny i dag og.

Fikk telefon fra en uheldig hjortejeger som ikke fant igjen dyret han hadde skutt på.
Jeg stilte med Conny i jaktterenget, jegeren hadde gjort alt riktig og merka skuddplass uten å tråkke for mye rundt.
Etter å ha snakket med jegeren og undersøkt skuddplassen etter spor, for å danne meg et bilde av hvor og hvor mye dyret var såret, satte jeg Conny på sporet og ba henne søke. Hun dro avgårde inn i tett einerkratt så det var bare å følge, etter ca. 200 m. begynte hun å løfte snuten fra bakken så jeg skjønte at vi var tett innpå dyret, og rett etter fant vi hjorten død.
Gir en god følelse å kunne løse sånne oppdrag, og samtidig se lettelsen og gleden hos jegeren over at dyret ikke blir liggende igjen i terrenget og lide.

Celina er nå godkjent ettersøkshund.

Har gått fersksporprøve med Celina nå i kveld, som hun gikk til godkjent.
Har gått blodsporprøve tidligere, 13/8. Der gjorde hun det svært godt, så dermed er hun nå godkjent ettersøkshund på hjortevilt.
Dette var første delmål å få henne godkjent til jaktstart, nå er det bare å begynne å få bruke henne på virkelige ettersøk så hun kan utvikle seg videre og bli så god sporhund som jeg håper på hun skal bli.

Hjortejakt i Florø sentrum i dag.

Ble varslet av politiet i dag om hjort med deler av et huskestativ på horna i Florø i dag.
Måtte rykke ut for å vurdere situasjonen, viltforvalteren i kommunen var og blitt varslet i mellomtiden så han møtte også opp.
Hjorten lå inne i et område med krattskog mellom postbygget og hagen der han først var oppservert.
Vi så med en gang at den måtte avlives for å spare den for lidelser, etter å ha sjekket at det var sikkert å skyte og varslet de nærmeste beboerne, fikk jeg sjangsen til å sette inn et velrette skudd og dyret døde momentant.
Liker ikke sånne jobber inne i tetbygde strøk, og med stor ansamling av skuelystne…, men fikk faktisk ros for å ha utført jobben raskt og effektivt.
Hjorten ble oppgjordt og hengt på kjøllager og blir solgt, inntekten går til den kommunale viltforvaltningen.

Vamp - På Bredden

Di Derre - Håp

Bette Midler - The Rose

Fleetwood Mac - Cool Water

Anne Nørdsti Ingen ser meg som du gjør

Pk & Dansefolket - Heng deg på

Annonse