Forum: Wenche Persons samtaler

Datasupport

Godt nyttår!

2009 nyttårsnisse på rygg

“Gjort er gjort, og spist er spist …”!

Bildeserie med 5 bilder — bla ved å trykke på pilene

Mindre fyrverkeri i år?

Nyttårsaften var det faktisk stille etter klokka 01:00! Det kan jeg ikke huske å ha opplevd før! Vanligvis har vi hørt smell og hyling fram til klokka var både 02 og 03. Var det finanskrisen eller var det rakettforbudet som gjorde at det var langt mindre fyrverkeri enn vanlig?

Huskeruta

Huskeruta, nov. 2008

I midten av november var jeg så heldig å få en tur med “Kong Harald” fra Bergen til Molde. Spent trippet jeg ombord, og fant båten både lekker og trivelig. De lekreste retter ble servert med tilhørende god drikke. I det vi legger ut fra Bergen får vi høre at været er blitt litt bedre enn forventet, men at vi må regne med noe “rulling” på turen. Jeg er ikke så ofte til sjøs, og tenkte ikke så mye over hva det måtte bety. Tidligere havopphold på tilsvarende skuter har gitt meg den idéen at min mage ikke er så verst sjøsterk.
Noen timer ut i natten begynte det å gynge mer enn jeg syntes var behagelig. Beina og overkroppen kunne ikke bli enige om hverken retning eller høyde. Folk gikk å la seg, men det var ikke så rart siden det var blitt sene kvelden. Jeg har vært ute i ruskevær før, men skjønte at dette ble noe mer å tygge på enn mine tidligere erfaringer. Til tross for oppveksten langt inne i Norske dalføre, har jeg alltid likt havet, vinden og bølgene. Det er noe eget med å stå og kjenne bølgespruten midt i fleisen, mens båten husker deg opp og ned. Det er som selve været rister deg i kragen og sier “Hør nå her, din godfjott! Dette er min plass!”
Jo, det ble en ruskete tur, med liten storm over Stat. Et forsøk på å legge seg i køya og slumre, endte ikke så bra. Etter å ha sklidd att og fram på glatte laken og blitt kastet opp og ned … – kom kvalmen veltende. I fykende fart fikk jeg klærne på igjen, føk ut kahyttdøra, bortover korridoren (laaaaang!), opp trappene til riktig dekk – og UT! Sjøsprøyten i ansiktet og horisonten av Stat som kunne skimtes for styrbord roet magen igjen. Balansenerven ramlet ned på plassen sin, tarmene la seg i sine vante kurver og verden ble igjen et godt sted å være. Vi rundet etter hvert Stat, og kom inn i smulere farvann. Alle andre reisende dukket opp fra sine små avlukker. Enkelte med blåmerker, noen litt blekere enn vanlig – men alle med en utmerket appetitt for å innta posisjon ved frokostbufféen.
Joda, jeg betegner fortsatt meg selv som sjøsterk, – men setter grensen ved liten storm.

Se

Jeg liker å fotografere. Noen ganger tar jeg med “skikkelig” utstyr og bestemmer meg for å gå på fotojakt. Da henger jeg vårt digitale speilreflekskamera om halsen, og rusler av gårde. Jeg tar ofte svært mange bilder av samme motiv. Det handler nemlig om å SE. Du ser forskjellige ting ved samme motiv alt etter hvordan du ser på den. Stå, sitt på kne, legg deg ned …. Du vil hele tiden finne noe nytt.
Enkelte ganger tar jeg bilder med mobiltelefonen, noe som stiller helt andre krav til deg som fotograf. Du må nærmere motivet, og du må bruke mer fantasi for å få fram det du ønsker.

Fisketorget, Bergen, nov.2008 — Tidlig, regnvåt novembermorgen i Bergen. Ja – lyset var faktisk så blått. For å klare å fange det med mobilkamera satte jeg på innstillingen “nattmodus”, og da er utfordringen å holde mobilkameraet fullstendig i ro.

Eplehøst! — Dersom du bruker mobilkamera er det enklest å ta bilder i dagslys utendørs. I overskyet vær bør du bruke innstillingen “overskyet”, men dersom det er halvskyet/sol kan du la kameraet stå på Automatisk.

Lang, trang gang … — Hotellkorridor … foreviget med mobilkamera. Fotografering med mobilkamera innendørs krever godt lys. her er det de hvite veggene som “redder” bildet med ekstra lys/gjenskinn. Innstilling på kameraet er “glødelys”.

Annonse