Ut på tur- jeg blir surI helgen har jeg vært en tur i Kristiansand. Denne gangen tok jeg bilen og så faktisk frem til fin tur. Jeg er jo kjent med vegen da det ikke er første gang jeg tar denne turen, men jeg hadde nesten glemt det som irriterer meg noe utrolig, bommene. Tur/retur Jessheim-Kr.sand kostet meg over 200 kroner i bomavgifter. Irritasjonen over dette gjorde det som skulle være en kosetur til mer irritasjon over den rødgrønne regjeringen, og den samferdselspolitikk som er ført i dette landet gjennom flere tiår. Det var ikke bare kostnadene forbundet med bommene, i tillegg kommer smale veger på store deler av strekningen fra Tønsberg og nedover, dårlig asfalt, 7o kilometers fartsgrense og på toppen av dette mange fotobokser. I løpet av turen opplevde jeg flere trafikkfarlige situasjoner som følge av fotoboksene, hullene i asfalten og dype spor der vannet la seg. Da skulle man jo tro at jeg blir lykkelig igjen når nye E 18 endelig er ferdig? Ja, delvis – problemet er bare at de f…….. bompengestasjonene blir stående, forutsatt at man ikke får en FrP regjering da, noe jeg arbeider for og drømmer om. Når jeg sitter og skriver dette ser jeg frem til neste helg. Da vil forhåpentligvis frustrasjonen min over bompengeinnkreving forsvinne for en stakket stund når jeg passerer riksgrensen på vei til Sverige. Det gleder jeg meg faktisk til – bedre veger er det også. Fantastisk…. Misbruk av makt.....I forrige uke kom det frem at helseminister Hanssen hadde utøvd press sykehusledelsen ved Ullevål og i Helse Sør Øst for å gi sin venn Inge Ryan fra SV bedre pleie da han var innlagt. Det var et klart overtramp og maktmisbruk som skapte stor debatt. I dag går leder av Overlegeforeningen, Arne Refsum ut i media og forteller at han har opplevd dette flere ganger. Politikere og byråkrater høyt oppe i systemet presser seg til bedre helsetilbud for seg eller sine, noe som går på bekostning av den vanlige mann i gata og som er forkastelig. Misbruk av makt er noe jeg tror er ganske så utbredt også i Norge. Beklageligvis er det ikke alltid slik at det kommer frem, blant annet fordi media ikke alltid gjør jobben godt nok og graver frem sakene. Et annet moment er at vi nordmenn nok er for godtroende. Slikt skjer liksom ikke i Norge tenker vi, men det er i beste fall naivt. Som tidligere sykepleier har jeg selv sett episoder som Arne Refsum er inne på. Tidligere kolleger kunne også fortelle om interessante episoder som involverte kjente politikere. Historien om Hanssen sin opptreden er et skremmende eksempel på at noen mennesker ikke bør ha makt. Jeg håper de som søker makt minner seg selv om at de faktisk er vanlige mennesker, og ikke overmmennesker som har krav på bedre forhold enn den gemene hop. Tom Staahle Politiet på Romerike må ha økte ressurserOppslag den siste tiden viser at politiet på Romerike har oppklart færre saker i 2008 enn tidligere år. Av totalt 11.180 saker i 2008 ble kun 3.994 saker oppklart. I 2007 hadde politiet en oppklaringsprosent på 42.2 %, i 2008 35.4 %. Dette er svært bekymringsfullt. Gjennom hele høsten har mediebildet vært preget av gjentatte oppslag om ressursmangel i norsk politi, og tallenes tale viser uten tvil at dette er tilfelle. Det er en naturlig sammenheng mellom ressurser og oppklaringsprosent og det må også bevilgende myndigheter snart innse. Romerike er i en situasjon hvor politiet må styrkes betraktelig, fordi bakgrunnstallene viser at Romerike politidistrikt kommer spesielt dårlig ut når det gjelder bevilgninger. Vi vet at ungdomsmiljøene blir mer og mer utsatt, vi ser en fremvekst av nye narkotikamiljøer, mobbing og overfall viser at behovet for synlig politi er prekært. Dersom politiet skal ta grep må også ressursene økes dramatisk i årene som kommer. Mer synlig politi, mer sivilt politi, sterkere fokus på ungdomsmiljøene på Romerike, og mer etteretning må til. Da vil kriminaliteten reduseres, oppklaringsprosenten gå opp, og Romerikes innbyggere oppleve et tryggere nærmiljø. Mangel på moralTidligere statsminister Gro Harlem Brundtland er i søkelyset for å ha vært nullskatteyter de siste årene. Gjennom de siste dagene har avisoppslagene vært mange, og det er fremkommet mange interessante synspunkter på Brundtlands handlemåte. Enkelte politikere i Arbeiderpartiet, som Sverre Myrli, tar henne i forsvar og hevder at hun ikke har gjort noe galt, mens de fleste andre er stille som mus. Det er ingen tvil om at Brundtland ikke har brutt noen formelle lover, men det Myrli ikke ser ut til å forstå er at en slik fremtredende person har et moralsk ansvar. Moral defineres blant annet som ” et sett av normer, verdier og holdninger som hevdes og praktiseres av et individ, og sier noe om oppfatning av rett og galt”. Som statsminister prediket Brundtland i alle år et budskap om” yt din plikt, krev din rett”. Hun snakket om fellesskapsløsninger og at alle nordmenn hadde et ansvar for å utvikle velferdsstaten sammen. Som politiker og myndighetsperson har Brundtland brutt med alle moralske grunnholdninger gjennom sin handlemåte. Det kommer ikke som noen overraskelse på meg at Arbeiderpartiet forsøker å dysse ned denne saken ved å sitte stille som mus men det blir kanskje sånn når det gjelder en av ens egne? Statsminister Stoltenberg og andre Arbeiderpartipolitikere skjeller ut "de rike” fordi de forsøker å unndra seg å betale skatt. Stoltenberg ønsker tydeligvis ikke å kritisere Brundtland som faktisk har unndratt seg sin moralske skatt til fellesskapet som hun var en forkjemper for. Er det slik at politikere i Arbeiderpartiet mener at det skal være andre moralske regler for Brundtland enn for "de rike”? Dette handler om moral, som et argument Stoltenberg og andre politikere har brukt i skattedebatter over flere år. Et av kronargumentene er at "de rike” forsøker å unndra seg skatt, men allikevel forventer å ha tilgang til Norges velferdsordninger og dermed stemples som umoralske. Avsløringene de siste dagene viser at det Stoltenberg og politikere i Arbeiderpartiet stempler som umoralsk av "de rike” er gjort i stort monn av Brundtland. Flere avisoppslag avslører at hun har fått omfattende behandling og flere operasjoner ved norske sykehus de siste årene og dermed belastet norske skattebetalere med regningen. Hun har altså benyttet seg av velferdsgodene uten å betale for dem. Det er mangel på moral. Jeg skulle ønske at Sverre Myrli og andre politikere fra Arbeiderpartiet, deriblant Jens Stoltenberg, kunne erkjenne at Brundtland har brutt med god moral og erkjenne at det i denne saken har vært langt mellom de verdier og holdninger som Arbeiderpartiet har hevdet og det Brundtland har praktisert som individ. Kanskje de også kan unnlate seg å skjelle ut "de rike” som skaper verdier og faktisk betaler skatt til det norske samfunnet i fremtiden? Tom Staahle Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer