Altfor tyntI skrivende stund er det 48 dager til KIL starter 1.divisjonssesongen på Gjemselund mot Mjøndalen. Per i dag er det ingen grunn til å gjøre noe annet enn å kalle en spade for en spade. Det positive er at det spillerne på sitt beste viser, er at de kan slå hvem som helst i 1.divisjon i år. Det negative er at det er alt for lenge mellom høydepunktene, og at stallen teller 15 friske senior-spillere. Misforstå meg rett: Jeg vil mer enn gjerne at KIL satser på unggutta. Det er den eneste veien å gå for kunne drive toppfotball med de økonomiske rammene som er realistiske i glåmdalsdistriktet akkurat nå. Slik sett har jeg ingen problemer med å forstå at KIL-ledelsen ikke vil at noen skal prate om opprykk i år. Likevel hører jeg rykter om at det kanskje bare blir råd til én ekstra spiller. Hva trengs for å komme helskinnet gjennom 2011-sesongen? Da teller stallen 18 mann, og seks av disse er 20 år eller yngre. Tilbake til virkelighetenEtter et par sesonger i “drømmeland” er det tilbake til virkeligheten for KIL og lagets supportere. For de som har vært i tvil: Det ingen tvil om at KIL gjør alvor av å satse på en lokal profil og vil la unguttene få sjansen. At kampen endte 2-2 var forsåvidt greit – selv om jeg nok ikke var alene om å kalkulere med tap da Thomas Lehne Olsen ga gjestene en tomålsledelse et kvarter før slutt. Hva jeg bygger det på? Den sto Kim Holmen for – to ganger. Mame Niang manglet i går. Vegard Landaas? Og Inntil videre er det nok lurt for alle såkalte eksperter å se an hvilke spillere som kommer inn i troppen fram mot seriestart før KIL blir dømt nord og ned. Noe opprykk blir det definitivt ikke, til det vil kvaliteten svinge i alt for stor grad. Det er realiteten av å satse slik KIL nå gjør. Unguttene trenger tid – og støtte. Skyter seg selv i fotenDet nye styret har satt seg som mål “å stabilisere KIL”. Men det største problemet nå er at to av KILs grunnpillarer har forsvunnet, og det for sikkerhets skyld på samme dag. Jeg kan ikke med min beste vilje se at Riseths avskjed vil bety noe annet enn at KIL setter seg selv mange år tilbake, og vil få et svare strev på sponsormarkedet. Vidar Riseth er et ikon i KIL-sammenheng, og er den som har brukt KIL-springbrettet best med tanke på en videre karriere. Nettopp det nettverket, stå-på-viljen, klubbfølelsen og ikke minst kremmer-instinktet – alt forsvinner ut stadionporten på Gjemselund. Hvordan i all verden skal KIL klare å hente inn en markedssjef som kan gjøre den jobben Vidar Riseth og Rune Lundgren har gjort i år uten å betale ut fete bonuskroner? Og for meg er regnestykket ganske enkelt: Det er slutt på den tiden der en enkeltperson sitter på kontoret og venter på at sponsorene skal banke på døra, og for å yte mer må det mer enn én person til for å gjøre jobben. Slike personer vokser ikke på trær, og jeg er stygt redd for at KIL-ledelsen vil få en snarlig påminnelse om det. Det handler om ferdigheterDet er etterhvert blitt en gjenganger blant de som følger KIL: “Jaggu har vi hatt mye uflaks i år”. Vi kan begynne med kampen mot Brann mandag kveld. Problemet er at kampen på mange måter var kjørt før pause. Hva så med det som skjer foran motstandernes mål? I grell kontrast står de tre spissene som har vært i KIL gjennom hele sesongen med sju scoringer totalt. Uflaks? Mame Niangs beste egenskap er utvilsomt i fasen FØR det skal avsluttes. Antall centimeter over havet gjør at han er en ressurs når KIL må slå høye baller inn i feltet. Adem Güven og Olav Tuelo står for øyeblikket med seks scoringer hver. Grunnen er at begge har ekstrem-ferdigheter. Güvens teknikk gjør han til et uromoment for de fleste forsvarsspillere i Norge. Tuelos skuddfot er i samme kategori. Fellesnevneren for resten av KIL-stallen er habile fotballspillere som i sum ikke har vært gode nok til å sikre videre eliteseriekontrakt – selv om det finnes enkelte unntak. Carl-Erik Torp har i 2010 vist at han hører hjemme i eliteserien. Men hovedgrunnen til at KIL bare har tynnslitte, teoretiske muligheter til å klare en kvalifiseringsplass er mangel på ferdigheter. Og jeg snakker ikke bare om teknikk. Vurderingene hver enkelt spiller gjør i løpet av 90 minutter avgjør fotballkamper, og blir ekstremt avgjørende i tette oppgjør. KIL har spilt en haug av de kampene i år, og har stått igjen som taper i de aller fleste. Det er ikke tilfeldig. Trøsten for supporterne får være at klubben ser ut til å overleve, og at nedrykk til 1.divisjon isolert sett ikke er noen katastrofe. Selvsagt er det mange lovende 2.- og 3.divisjonsspillere som heller vil spille for KIL i 1.divisjon enn å bli på hjemstedet. Det er på tide å utnytte de fordelene KIL faktisk har. Jeg nekter å tro at det ikke finnes 6-8 unge spillere på Østlandet som ville tatt imot et tilbud med åpne armer, og som på sikt kan gjøre KIL til det de en gang var: En talentfabrikk som i gode årganger kan spise kirsebær med de store. Etter min mening må det være langt mer attraktivt å ha den statusen enn å være en klubb som til stadighet får oppslag i media på grunn av konkurstrusler og trenerskifter. Det finnes ingen snarveierDe siste årene har debatten gått heftig i forhold til KIL Toppfotballs manglende satsing på lokale talenter. Og jeg er delvis enig i Brynjar Fredheims uttalelser om at det finnes talenter i distriktet det er verdt å satse på. Men, og det er et stort men: Min erfaring gjennom rundt 30 år i idretten er at det sosiale ofte får langt større fokus enn det sportslige. Like fullt er det forferdelig irriterende å se at de som virkelig har talentet skusler det bort. Trenere, foreldre og alle andre rundt er viktige på veien for å nå toppen.
Hvordan snu på trenden? Jeg håper og tror at trenere rundt omkring i distriktet faktisk setter krav til hver enkelt. Først og fremst er det DU som må være hard nok mot deg selv til å IKKE finne snarveier og unnskyldninger. Om det å gjøre spådommer til skammeDet er bare og stikke fingeren i jorda: Ingen bør gå rundt og tro at KIL er tilbake der de hører hjemme utfra de økonomiske rammene som er realiteten for toppfotballen i Norge. Men ut fra klubbens offisielle holdning tror jeg ikke det var noen som trodde at klubbkassa skulle være bunnskrapt når vi nå skriver september 2010. Den økonomiske ukulturen i klubben er skremmende, og må nå være ved veis ende. Er det noe positivt å trekke opp av hatten? Men jeg er stygt redd for at klubbens eksistens står og faller på om det kommer nok en nødhjelpspakke fra Kongsvinger kommune og de trofaste investorene. Samtidig registrerer jeg at de som ønsker KIL dit pepper’n gror har hatt gode vekstvilkår de siste ukene. Drøyt 2500 tilskuere møtte opp mot Sandefjord, langt færre enn jeg trodde på forhånd. Jeg har en viss forståelse for de som de siste dagene har vendt klubben ryggen og sagt “nok er nok, jeg gidder ikke å støtte KIL mer”. Fordel Ståle før thriller-returenSom vanlig regnet danske eksperter med at et dansk klubblag skulle bevise at de er bedre enn det beste Norge har å by på. Rosenborg var nemlig på sporet av noe stort. Fra Daniel Örlund i buret og fram til evigunge Steffen Iversen viste trønderne at vi fortsatt kan ha et ørlite håp om norsk Champions League-moro etter endel sesonger i mørke. FC København var rystet, og var i tillegg skremmende ineffektive. Etter at RBK ved flere anledninger hadde enorme muligheter til å sette inn 3–0, og ha minst halvannen fot i Champions League, var 33-åringens 2–1-scoring det som gjør at Solbakken & Co. må regne med favorittstempelet i returen i København. I tillegg kan jeg aldri tenke meg at den senegalesiske storscoreren Dame N’Doye kommer til å være like usynlig i Parken neste onsdag. «There’s hope in a hanging snore»Gjemselund eksploderte i glede da Mame Niang headet inn 3–3-målet tre minutter på overtid mot Hønefoss i går. Hovedpersonen selv jublet som han skulle blitt matchvinner, og KILs daglige leder Jo Raabe lå på gulvet ved pressetribunen og takket høyere makter. Isolert sett var det bare tre poeng som var godt nok for KIL i går. Hønefoss er i siget, og har nærmest vært uovervinnelig på hjemmebane etter en bedrøvelig start på sesongen. Men selv om det bare ble ett poeng, kan Niangs scoring vise seg å være forskjellen på eliteserie- og 1.-divisjonsspill i 2011. Og grunnen til at det ene poeng kan være gull verdt for KIL er ikke bare resultatet i seg selv.
Det negative er selvsagt sjansesløsingen og altfor enkle baklengsmål. At Mame Niang, Olav Tuelo og Kai Risholt klarte å bomme på sine respektive sjanser i andre omgang, er og forblir en gåte. Større sjanser får du ikke i fotball. I den andre enden av banen var det heller ikke noe bedre. Jeg pratet med Thomas Myhre rett etter kampslutt. Han strakk begge hendene over hodet, og tok på seg skylda for det andre baklengsmålet. At de to andre baklengsmålene også var i Rema 1000-klassen, viser at Tony Gustavsson og spillerne har en tøff jobb foran seg i forhold til det defensive. Men samtalen med Thomas Myhre var ikke over. Keeperveteranen kom også med noen mer eller mindre velvalgte ord til undertegnede som var verdt å lytte til: «Den gjengen her har en moral jeg omtrent ikke har sett maken til. Selv om det bare ble uavgjort i dag, er jeg bombesikker på at vi klarer oss nå. Vi har fått flere trøkker i trynet de siste ukene, men har reist oss gang på gang. Den jobben gutta har gjort de siste ukene, er sykt imponerende. Jeg er sikker på at vi ikke rykker ned. Hønefoss er seks poeng foran, men det skal vi ta igjen». Hvis resten av troppen har den samme innstillingen som den tidligere landslagskeeperen, er det god grunn til å tro på en høst som tross alt kan gi mye spenning. Uten målet til Mame Niang på overtid i går ville det sett stygt ut med tanke på videre eliteseriespill. Jeg tror at et utgangspunkt med sju poeng opp til Molde og ni til Hønefoss ville stilt KIL-spillerne overfor en uoverkommelig oppgave. Nå kreves offensive hoder17 kamper spilt, 14 mål scoret, 36 baklengs – 11 poeng inne på kontoen. Det er mye som tyder på at KIL må belage seg på spill i 1.divisjon i 2011. Men jeg håper ikke de som virkelig kan gjøre en forskjell har gjort det samme. Og der er essensen. Det var minst ett skritt i riktig retning. Men hva som skjer etter pause er for meg en gåte. Å ligge kompakt defensivt er i seg selv ingen skam mot et antatt bedre lag. Opp gjennon historien er det mange lag som har lyktes med en slik taktikk. Derfor blir min bønn til Tony G. og resten av KIL-gjengen: Og en 3-2-ledelse ville forhåpentligvis gitt spillerne en liten ekstra dose energi. Jeg er trygg på at ett eller flere baklengsmål glatt ville blitt tilgitt av supporterne. Juksepave pipelortFotball-VM er et stort høydepunkt for alle som elsker fotball. Men dette mesterskapet har for min del vært mer irriterende enn artig. Brasil-Elfenbenskysten var lenge en ganske så trivelig kamp. Men det siste kvarteret ødela alt. Tanken er selvsagt å beskytte spillerne mot voldelige handlinger. Og taklinger bakfra kan i verste fall ødelegge hele fotballkarrieren. Derfor mener jeg bestemt at videodømming må være framtida også i fotball. Og argumentet fra de høye herrene om at spillet blir for oppstykket ved bruk av moderne teknologi? Er det dette sirkuset vi vil ha? Endelig tok det fyrSå måtte det et ungt, tysk lag til for å få fotball-VM inn i kategorien “underholdning”. Greit nok, Lionel Messi viste fram litt av sitt reportoar mot Nigeria, og scoringen til Sør-Afrika – signert mannen med det herlige naavnet Tshabalala – var en som svenskene ville kalt en skikkelig rakkarrökare. Totalt sett har imidlertid den evindelige vuvuzela-lyden og keepertabber desverre vært samtaleemnene denne helga. Men søndag kveld ble det virkelig fart på sakene. Tysklands første kamp i dette VM er noe av det beste jeg har sett på lang, lang tid. Og det er like greit å bite seg merke i navnet Mezut Özil med det samme. Den 21 år gamle Werder Bremen-spilleren kan bli en av VMs store stjerner. Ulempen for de unge tyskerne kan være at et lag som dominerer i gruppespillet sjelden står igjen som verdensmestre etter en lang turnering. Men enn så lenge tar jeg av meg hatten for Özil og kompani. Spania for alle pengaMessi, Rooney og Cristiano Ronaldo får ha meg unnskyldt: Og selv om det spanske laget er stappfullt av stjernespillere er det først og fremst LAGET Spania som er verdt sin vekt i gull. Oppveksten min var preget av sambafotballen fra Brasil. Trøsten i godt voksen alder er nå å se et spansk landslag som kan kombinere kynisme og taktikk med “sexy football”. Her er de sterkeste utfordrerne etter min mening:
Fredag klokka 16.00 er ballet i gang. Sør-Afrika mot Mexico er kanskje ikke mer enn en kamp for de som er litt mer enn middels fotballinteressert, men ikke fortvil: Høydepunktene vil garantert komme på løpende bånd den neste måneden! Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer