Ifølge Bergens Tidende i dag, er storting og regjering mest oppdatert og opptatt av Østlandsregionen, da de sjelden leser aviser fra regioner utenom medier fra Oslo. En skulle tro de også var opptatt av de store regionsavisene i de største byene, men i BT leser jeg at det er de sjelden andre ganger enn de gangene de tror de kan lese noe om seg selv. Jeg trodde – at ved å gå igjennom landets hovedaviser ville føle hele Norges befolkning på pulsen. Men så feil kan man ta.
Er det godt nok at de kun leser Aftenposten, VG, og Dagbladet? – Ja, også Dagens Næringsliv.
De burde vært forpliktet til også gå igjennom BT og BA, Adressa, Stavanger Aftenblad osv. Nå skal Dagbladet tydeligvis legge ned sine regionskontorer slik at alt skal styres fra Oslo. Det har også vært foreslått at TV2 burde flyttes til Oslo. Det er nemlig der alle kjendisene holder til, og det er en kostbar affære å få disse eminente personene en tur til – for eksempel Bergen.
Kanskje det er på tide at vestlendingene og bergenserne slår i bordet? Nå prøver Trond Giske det han kan for å gjøre Oslo mer attraktiv enn Bergen, for kulturelle turister, med formidable byggverk – ny sentralbanestasjon, Bjørvika med nye nasjonale museer og bibliotek, nye veier (som de sikkert trenger) til ”glede for hele landet” han vil nok sette pris på en bauta mellom alle museene.
Jeg tror vi bør flytte ”hovedstaden” tilbake til Bergen. I alle fall burde noen av departementene hatt sine kontorer her. For eksempel samferdselsdepartementet, ja, gjerne kulturdepartementet og finansdepartementet også. Det er vel ikke for mye å be om? Trondheim kunne hatt landbruksdepartementet og Stavanger olje og energidepartementet.Tromsø = fiskeridepartementet. Osv. Problemet er at regjeringen bygger nytt regjeringsbygg til endel milliarder, for å kunne få plass til alle sine konsulenter, rådgivere og statsekretærer.
Nei, det er på tide å våkne opp. Det er ikke rett at regionene utenom Oslo skal gå for lut og kaldt vann. ikke hvis denne regjeringen virkelig mener at vi er “verdens rikeste”. Hele Norge bør rustes skikkelig opp. Ikke bare Oslo. Oslo har bare rundt 500 tusen innbyggere av Norges 4.5 millioner innbyggere.
Så derfor: Det er utenfor Oslo, Norges befolkning bor!
Nyeste kommentarer